5. prosince 2024
Když dnes Ministerstvo dopravy tvrdí, že za celou dobu současné vlády státní výdaje na dopravní infrastrukturu rostou, jsou vyšší než za předchozí vlády a příští rok budou rekordní, zapomíná při tom na inflaci. Ekonomové takto výdaje na cokoli nepočítají. Ve skutečnosti výdaje na dopravní infrastrukturu během vládnutí současné vlády klesaly, včetně prvního roku vládnutí. Teprve na příští rok 2025 mohou výdaje reálně vzrůst, pokud inflace zůstane nízká, ale i tak budou nižší než v posledních dvou letech předchozí vlády.
Současný stav státního rozpočtu 2025:
Poslanecká sněmovna schválila rozpočet pro rok 2025. Senát o něm nehlasuje, a i když se prezident republiky ještě nerozhodl, zda rozpočet podepíše, vláda si je jistá, že by případné veto přehlasovala. Proto již její ministerstva spustila mediální kampaň o tom, v jakém smyslu je schválený rozpočet „lepší než kdy jindy“.
Tvrzení Ministerstva dopravy:
Ministerstvo dopravy ve středu 4. 12. 2024 publikovalo graf, ve kterém ukazuje, jak od roku 2017 neustále rostou výdaje ze státních rozpočtů na dopravní infrastrukturu (na SFDI – Státní fond dopravní infrastruktury). Zelenou přelepkou přes rozpočty od roku 2022 ukazuje, že „za vlády Petra Fialy“ výdaje na dopravní infrastrukturu rostly až na dnešní – podle slov MD – „rekordní rozpočet SFDI pro rok 2025“.
Nesmyslnost tvrzení:
Problém tohoto tvrzení je, že zapomíná na inflaci. Na to, čím celá země ještě donedávna žila a všechno na inflaci přepočítávala. O to překvapivější je, že na ni ministerstvo zapomíná, když v paměti voličů je inflace stále velmi živá. I když je inflace dnes na úrovni, kde ji chce mít ČNB (není na nule, ČNB považuje nulovou inflaci za nebezpečně nízkou), její kumulativní efekt už navždy zůstane v hodnotách měřených současnými korunami.
Pokud chceme ukázat, jestli se na něco vydává více nebo méně korun, je třeba věci měřit v reálných korunách. Tedy je potřeba od údajně „rekordních“ výdajů odečíst inflaci.
Jak je to s výdaji na dopravní infrastrukturu ve skutečnosti:
Když výdaje v jednotlivých letech vyjádříme ve stejné hodnotě koruny, například z roku 2017, dostáváme zcela opačný obrázek, jak ukazují hodnoty v oranžových sloupcích v „opravném“ grafu vpravo. V reálné hodnotě investice do SFDI skutečně rostly od roku 2017 do roku 2021, posledního roku předchozí vlády (ač logicky rostly pomaleji než nominální hodnoty, právě kvůli inflaci).
Od nástupu vlády Petra Fialy ale reálné výdaje na dopravní infrastrukturu naopak klesají, nikoli rostou. Už v prvním rozpočtu nové vlády v roce 2022 reálně klesly výdaje o 1 % proti roku 2021 a v každém dalším roce pak dál reálně klesaly, nejdříve o 6, a pak dokonce o 8 % při srovnání letošního roku s loňským.
Pokud se příští rok inflace udrží na očekávané úrovni mezi 2 a 3 procenty, pak jediné pravdivé tvrzení na grafu ministerstva je, že příští rok státní výdaje na dopravní infrastrukturu vzrostou proti letošku. Reálně zhruba o 4 %. To je ale stále ve skutečnosti méně, než kolik na dopravní infrastrukturu šlo v posledních dvou rozpočtech předchozí vlády. Výdaje na SFDI určitě nejsou rekordní, jak tvrdí ministerstvo.
Investice do dopravní infrastruktury jsou pro českou ekonomiku klíčové. Zejména ty do dálniční sítě, jejíž výstavba trpí stejnými problémy rekordně pomalých českých stavebních řízení jako zbytek českého stavebnictví. V klíčovém západovýchodním směru je stále jen jedna, navíc pouze dvouproudá dálnice. Jakákoli nehoda znamená zastavení velké části ekonomiky, když nelze použít alternativní dálnici. Ekonomická výměna s Rakouskem a Polskem trpí tím, že s těmito zeměmi stále nemáme žádné dálniční spojení. Lépe propojená ekonomika by přinesla více bohatství zejména do regionů a nebylo by tolik koncentrováno pouze v Praze.
Výpočet Datarunu: Petr Bartoň, petr.barton@datarun.cz, 608 875 999
Datarun je již více než rok existující platforma, jejímž cílem je péče o lepší práci s daty v českém veřejném prostoru. Datarun také publikuje výsledky vlastních analytických studií na palčivá témata a produkuje řadu tématicky různých podcastů a newsletterů na datarun.cz.